Pocta Jarmile Novotné 2017

Podzimní operní gala Pocta Jarmile Novotné 2017 nabídne přední pěvce i nejpopulárnější role slavné divy

Don Giovanni, Figarova svatba, La traviata, Prodaná nevěsta nebo Růžový kavalír. Áriemi ze zmíněných opusů, jejichž zpěvem se kdysi dotkla operního nebe jedna z nejslavnějších sopránových legend Jarmila Novotná, uctí její památku letos na podzim hvězdy současné operní scény. Morální i hudební odkaz úspěšné ženy s pohnutým osudem oživí respektovaní domácí i zahraniční pěvci – Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Aleš Briscein, Adriana Kohútková a Nina Tarandek během galavečera Pocta Jarmile Novotné 2017. Tuto hvězdnou sestavu doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Ondreje Lenárda 25. září ve Dvořákově síni Rudolfina, pouhé dva dny poté, kdy si připomeneme 110. výročí narození divy. Galakoncert pořádá nezisková organizace Zámek Liteň, z.s. v rámci 6. ročníku Festivalu Jarmily Novotné 2017 ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.

Vedle hudební složky bude program trochu netradičně prokládán průvodním slovem vyhledávaného moderátora Marka Ebena, který jej okoření svým nezaměnitelným stylem. Účast tandemu bratrů Cabanových pak slibuje precizní a originální režii s neobyčejnou scénou a živými vizuálními efekty. Večer bude možné poslouchat v přímém přenosu na stanici Český rozhlas Vltava.

Osud mě s rodinou zavál na místo, kde Jarmila Novotná žila a já postupně zjišťovala, o jakou osobnost se jedná a že se o ní téměř neví. Ve své době byla světoznámou operní hvězdou a nebyla „jedna z mnoha“, ale opravdová superstar. Během 2. světové války se stala první hvězdou Metropolitní opery v New Yorku, a právě Jarmilu Novotnou si T. G. Masaryk vybral jako jednu z mála, kterou se rozhodl podpořit. Její jméno a charisma otevíralo v Americe dveře, setkala se s Albertem Einsteinem, Clarkem Gabelem a dalšími. I přesto zůstala Češkou až nadosmrti,“ přibližuje osobnost Jarmily Novotné zakladatelka a ředitelka organizace Zámek Liteň, z.s. Ivana Leidlová a dodává: „Svým procítěným zpěvem i ryzím charakterem dobývala ve své době srdce statisíců lidí. Její charisma je ovšem nadčasové a neztrácí na vlivu ani v dnešní době, o čemž svědčí i zájem protagonistů a vůbec všech účastníků připravovaného galapředstavení. Věřím, že se toto kouzlo Jarmily Novotné podaří zachytit i přítomným posluchačům Rudolfina, stejně jako těm u rozhlasových přijímačů.“

„Byla to velká osobnost dvacátého století. Hvězda berlínské a vídeňské Státní opery, objevovala se na pódiích v Paříži, Londýně, Buenos Aires, Veroně, Neapoli… Jsem velice hrdý, že můžeme být součástí tak významného projektu, který udržuje památku této slavné operní divy,“ doplňuje Jakub Čížek, ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Vstupenky jsou v prodeji na zamekliten.cz a na socr.rozhlas.cz nebo v síti Colosseum Ticket (colosseumticket.cz), stejně jako v pokladně Rudolfina. Z důvodu zvýšeného zájmu o účast na galakoncertu doporučují pořadatelé včasnou rezervaci vstupenek. Koncert začíná ve 20 hodin.

Galavečer vyplní árie z operních děl, jako jsou Mozartův Don Giovanni, v němž s velkou pompou debutoval ceněný basbarytonista Adama Plachetka před dvěma lety v Metropolitní opeře v New Yorku.

V roli vznešené Dony Elvíry vystoupí sólistka Národního divadla Kateřina Kněžíková, v roli Dony Anny pak slovenská sopranistka Adriana Kohútková, která se na českých scénách již roky cítí jako doma.

Štafetu převezme další ze skladatelových velkých opusů, Figarova svatba, kde v roli Cherubína dostane příležitost interpretka tzv. kalhotkových rolí, mezzosopranistka Frankfurtské opery a absolventka vídeňské operní školy, Nina Tarandek. Také Jarmila Novotná byla častou představitelkou těchto rolí a Cherubín patřil k jedné z jejích nejoblíbenějších postav. Stále štíhlá a vysoká diva v ní uchvacovala ještě po čtyřicítce, což mezi pěvkyněmi té doby nebylo vůbec běžné.

Jako třetí v pořadí zazní Verdiho La traviata, v níž sopranistka Kateřina Kněžíková oživí vzpomínky na neodolatelnost a šarm Jarmily Novotné, když v roli Violetty dobývala ty nejvěhlasnější světové scény oděna ve své z nejúchvatnějších divadelních rób, pocházející z pražského salónu Hany Podolské. Právě Violettu Novotná nesčetněkrát zpívala na prknech Metropolitní opery v New Yorku, která jí byla po šestnáct sezon domovskou scénou.

Jaký by to byl večer bez Prodané nevěsty s áriemi Kecala (Adam Plachetka), Jeníka (Aleš Briscein), ale především Mařenky (Kateřina Kněžíková). Právě Mařenka se Jarmile Novotné jako zaryté vlastence stala jednou z jejích prvních významných rolí, s níž debutovala teprve v sedmnácti letech v pražském Národním divadle. Populární tenorista Aleš Briscein s Kateřinou Kněžíkovou jsou blízkými spolupracovníky z představení Romeo a Julie nebo Mirandolina, dá se tedy očekávat, že Jeník s Mařenkou se v jejich podání stanou párem k pohledání. Do velkého i veselého finále večer dovede Straussův „Rosenkavalier“ opět s Ninou Tarandek v pánském kostýmů svůdného Octaviana, druhé z nejčastěji prováděných kalhotkových rolí Novotné.