Mladé drzé české a slovenské umění chce uspět v Londýně

Tuzemští autoři jako David Černý, Roman Týc, Pasta Oner, Viktor Frešo nebo Jakub Matuška aka Masker vystavují v jedné z nejvýznamnějších britských galerií Saatchi, tedy síni, která byla klíčová pro začátek kariéry řady současných světových výtvarníků. Na veletrhu START, který se koná ve dnech od 10. do 13. září 2015 v Londýně zastupuje umělce DSC Gallery – jediná galerie, která zde reprezentuje Českou republiku.

Martin Krajc - Fragile

Martin Krajc – Fragile

Vybraní čeští a slovenští umělci se utkají o přízeň veřejnosti, sběratelů a investorů na druhém ročníku veletrhu s uměním START, který se zaměřuje na progresivní galerie, začínající umělce a novou uměleckou scénu. Jeho garanty a kurátory jsou přímo galerie Saatchi a autority britské výtvarné scény.

Na veletrhu se představí osm českých a slovenských umělců zastupovaných DSC Gallery, z nichž řada má pověst buřičů, kteří už dřívě ukázali, že současné umění dokáže znepokojovat i vyprovokovat celospolečenskou diskusi.

Ašot Haas_Light object

Ašot Haas – Light object

David Černý speciálně pro londýnský veletrh vytvořil objekt nazvaný Stephen Hawking, kterým navazuje na soubor svých předešlých děl – portrétů významných osobností. Třiasedmdesátiletý britský teoretický fyzik, který je kvůli nemoci nepohyblivý a s okolím zvládne komunikovat jen pomocí speciálního počítače, patří mezi ikonické vědce a sám má k umění blízko. Právě jeho “počítačový” hlas se letos kupříkladu objevil na posledním albu kapely Pink Floyd.

Roman Týc představí své dílo nazvané Nejnižší autorita, které pochází z výstavy …jen blbni, zkazíš to všem!, na níž se zabýval “disfunkčním rodinným prostředím, které v první fázi lidského života zdařile supluje pozdější státní dohled”.

Namaloval jsem něco, čehož tvář není vidět, ale prochází to celým vesmírem až sem k nám. Z pravé ruky raší černý květ s tváří prezidenta Obamy, a z levé ruky bílý květ s tváří prezidenta Putina. Ale ve výsledku o barevnost a tvar tolik nejde. Protože předtím je takový zvláštní létající ostrov plný slz a utrpení, na kterém sedí žena, matka, planeta atd., z jejíhož klína se na nás dívá nový život, mládí a naděje,” říká o svém nejnovějším plátně Byl jednou jeden život, které veze do Londýna, další významný současný český autor Jakub Matuška zvaný Masker, jenž mimochodem na říjen chystá v DSC Gallery vlastní autorskou výstavu.

Michal Gabriel - Zvíře

Michal Gabriel – Zvíře

Dalšími autory, kteří se na veletrhu START objeví, jsou Viktor Frešo, Michal Gabriel, Martin Krajc, Ašot Haas a Pasta Oner.

Ředitel veletrhu, Niru Ratnam, představil START časopisu Forbes takto: “Myšlenku veletrhu jsme založili na tom, že jsme ho vzali z klasického prostředí takových veletrhů a umístili ho do prostoru, který svou úrovní odpovídá muzeu, tedy do galerie Saatchi. Je to mnohem příjemnější prostor a díla tam vypadají skvěle.” Ratman také uvádí, že se chtěli vyhnout velkému počtu vystavovatelů a nechtěli návštěvníky přehltit obrovským množstvím děl a umělců, jako to bývá na slavných obrovských veletrzích Art Basel a Frieze. Jejich cílem je, aby v každé místnosti bylo něco jiného, nového.

Slavná Saatchi Gallery veletrh pořádá ve svých prostorách od 10. do 13. září, účastní se jej 52 galerií z více než 23 měst po celém světě. Českou republiku zde reprezentuje výhradně DSC Gallery, která exkluzivně zastupuje nejlepší současné české a slovenské umělce.

„Potvrzení kvality českého současného umění se dnes jinak než účastí na mezinárodních veletrzích nedá dokázat. Naším cílem je postavit díla Davida Černého nebo Romana Týce a dalších do konfrontace s tvorbou jiných mezinárodních autorů v přísném a nemilosrdném prostředí Londýna a ukázat, že naši autoři obstojí a budou mít úspěch. Londýn je dnes jednoznačně nejvýznamnějším městem globálního trhu se současným uměním, proto tam s sebou bereme ty nejlepší, které zastupujeme,“ zdůvodnila účast na přehlídce galeristka DSC Olga Trčková.

Souhlasí s ní i další ze zastoupených umělců. “Právě tady se lze setkat s uměním, které bude jednou v přehledových publikacích o umění počátku 21. století,” říká o Londýně Michal Krajc.